Vier eenvoudige yogaoefeningen voor een diepe relaxatie

In een periode waarin tijd de nieuwe luxe is, schieten ontspanningsmomenten er soms bij in. De volgende vier eenvoudige yogaoefeningen brengen zowel beginners, als gevorderden terug naar het hier en nu.
 
Rol jouw yogamat uit en neem enkele minuten de tijd om je bewust te worden van je eigen lichaam en je omgeving. Sluit je ogen en haal vijf maal diep adem. Stel jezelf de volgende vragen:
  • ​Wat voel je in je lichaam? Zijn er ergens blokkades waar je extra bewust mee kan omspringen?
  • Wat hoor je? Kan je de geluiden herkennen en vervolgens erkennen. Door de geluiden wel te horen maar actief te beslissen om er niet naar te luisteren, geef je jouw hoofd de tijd om tot rust te komen.
  • Hoe verloopt je ademhaling?
De volgende klassieke yogaoefeningen zijn makkelijk te onthouden en ideaal om thuis uit te
voeren. Trek naar buiten en beoefen jouw yogamoment onder jouw terrasoverkapping. De
wind die zacht door de zijlamellen heen waait en de buitengeluiden brengen je al tot
rust, nog voor je begint.

1. Forward bend (Paschimottanasana)

Vertrek vanuit een zittende positie met gestrekte benen. Bij het inademen strek je je ruggengraat en bij het uitademen buig je je bovenlichaam naar voor. Probeer je navel zo dicht mogelijk bij je knieën te brengen. Stramme hamstrings? Aarzel niet om je knieën lichtjes te buigen of ruimte tussen je benen te brengen. Hou de houding enkele ademhalingen aan. Deze houding brengt rust in je hoofd, is een zachte massage voor
je organen en een intense stretchoefening voor je ruggengraat, schouders en hamstrings.

yoga-4.jpg

2. Cat/cow pose (Bitilasana)

Breng je handen onder je schouders op de mat en je knieën onder je heupen. Je lichaam krijgt zo de vorm van een tafel. Bij het inademen breng je je buik naar de mat, wordt je rug hol en reikt je blik naar boven. Bij het uitademen breng je je buik naar je navel, wordt je rug bol en breng je je kin naar je borst. Deze oefening is een ontstresser van formaat en ontspant al je rug- en nekspieren.

3. Childs’ pose (Balasana)

Vertrek vanuit de cat/cow basishouding – het tafeltje – en breng je knieën naar de rand van de mat. Breng je grote tenen naar elkaar toe en breng je achterwerk naar je hielen. Reik je armen naar voor, zo ver als je kan. Deze pose stretcht de spieren van je onderrug zachtjes, terwijl je heupen, dijen en enkels ontspannen.

yoga-2.jpg

4. Corpse Pose (Savasana) 

Een houding die bijna in elke yogaroutine terugkomt en waarmee een sessie vaak wordt afgesloten, is de corpse pose. Ga languit op je rug liggen en breng je aandacht naar je ademhaling. Overloop elk klein onderdeeltje van je lichaam met je hoofd. Begin bij je linkse kleine teen en werk zo helemaal je weg naar boven. Na 5 à 10 minuten in de corpse pose ontspant elke spier in je lichaam.

Namasté!

Steffi Vertriest, één van de meest gekende Belgische yogini’s, werd uitgenodigd in het Renson
Concept House om haar eigen yogaflow te volgen. Ontdek de video hier:



Renson nodigde drie influencers uit in het Renson Concept Home om hen kennis te laten maken met
de Renson Outdoor beleving: Gilles Draps, Inge Moerenhout en Steffi Vertriest. Benieuwd
naar de andere artikels? Klik hier voor meer outdoor living inspiratie.

Vraag jouw inspiratiebrochure aan

Laat je inspireren door onze realisaties en ontdek de verschillende modellen en al hun mogelijkheden.

Gerelateerde artikels

10 zen-tips om thuis en in de tuin te ontstressen

Onthaasten na een drukke dag is niet altijd evident. Kun je wel wat tips om te ontstressen gebruiken? Deze zen-tips helpen je om weer tot rust te komen, thuis én in de tuin.

Lees meer >

3 straffe voordelen van een aluminium overkapping

Aluminium is een bijzonder populair materiaal voor terrasoverkappingen. En terecht, want het is onderhoudsvriendelijk, duurzaam én beschikbaar in een heleboel stijlen. We overtuigen je graag van de voordelen van een aluminium overkapping, zodat je van alle twijfel verlost bent!
Lees meer >

Alles wat je moet weten over een vrijstaande terrasoverkapping

Een terras wat verderop in je tuin, op een afstand van de woning, lijkt in eerste instantie misschien een gek idee. Toch kiezen almaar meer mensen voor een vrijstaand terras én een vrijstaande terrasoverkapping. Om langer van de zon te kunnen genieten, bijvoorbeeld, of om je even écht af te zonderen met een goed boek, een drankje of een oude vriend.
Lees meer >